Az AS-interface alapfokon - 2. rész
Füle Sándor, 2002.03.18.
Biztonsági vezérlések
Az AS-i kedvenc területén, a gépgyártásban számos biztonsági vezérlési feladatot kell megoldani
(vészleállítás, ajtófigyelés, kétkezes vezérlés). A vonatkozó MSZ EN 954-1 szabvány a gépek
kialakításának alapelveit rögzíti, ennek megfelelően végrehajtott kockázatelemzés után lehet a
különböző berendezéseket biztonsági kategóriákba sorolni. A legmagasabb kategóriában (B4) a biztonságot
befolyásoló alkatrészeket már úgy kell megtervezni, hogy bármely elem meghibásodása a biztonsági
rendszerben működés közben illetve a következő bekapcsolásnál detektálható legyen.
Ennek a követelménynek az AS-i meg tud felelni, mégpedig olyan módon, hogy nem szükséges külön busz
szegmenst létrehozni a biztonsági eszközöknek. Az alkalmazott módszer nagyon hasonlatos a ProfiBus-nál
látott ProfiSafe, vagy a DeviceNet-es safety megoldáshoz.
A Safety Monitor
A buszra csatlakoztatunk egy külön készüléket, mely önmaga egy apró biztonsági PLC-nek fogható fel. Ez
a Safety Monitor. Ez figyeli a biztonsági eszközöket (stop-gomb, végálláskapcsoló, fényfüggöny, stb.)
minden ciklusban. A Safety Monitor kimenetei végzik a biztonsági beavatkozásokat is, így az AS-i masterként
működő PLC-nek nem kell biztonsági kivitelűnek lennie.
A biztonsági érzékelők speciális AS-i eszközök, az általuk kiadott üzenetek is speciálisak.
Míg pl. egy normál AS-i szenzor (slave) 14 bites táviratai a masternek ugyanolyanok, míg az érzékelt állapot meg
nem változik, a biztonsági slave-ek az üzeneteiket egy meghatározott algoritmus szerint változtatják
minden lekérdezéskor. Ezen felül a biztonsági slave-eknek emelt konstrukciós követelményeknek kell
megfelelniük. A Safety Monitor végrehajtja a biztonsági működést (leálítást) ha:
- Egy biztonsági slave nem válaszol a lekérdezésre (vezetékszakadás),
- egy biztonsági slave üzenete nem felel meg az algoritmusnak (belső hiba)
Zavarvédelem a buszon
Mivel az AS-i buszkábele (amit az előző részben láthattunk) nem árnyékolt, még csak nem is sodrott, jogosan
merülnek fel kételyek a rendszer zavarvédettségét illetően. A zajok elleni védelem hardveres alapját az
jelenti, hogy a busz teljesen földfüggetlen, mind a master, mind a slave-ek bemeneti szimmetrikusak, és
a CMRR (közös módusú zajok elnyomási aránya) igen magas. Ezt segíti elő az impedanciák alacsony értéken
való tartása is.
A hibatűrés javításában nagy szerepe van a szoftveres megoldásoknak is. Minden egyes telegram 6 szempontból
van ellenőrizve, így lehetséges a 2 bites hibák 100%-os korrekciója. Ha a telegramot nem lehet korrigálni,
meg kell ismételni. (Ez 0.15 millisec-ot vesz igénybe.) Ha az ismétlés sem sikerült, az AS-i master (a PLC
AS-i kártyája) hibajelzést generál.
Erre a gyakorlatban ritkán kerül sor, az AS-i minősítő testület mérései szerint az 1 kV-os burst-tel
végzett zavarás esetén a tesztelt eszközök kb. 50%-ának egyszer sem kellett hogy ismételjen 10 millió
leadott táviratnál.
folyt. köv.

|