Foundation fieldbus alapok - 2. rész
Füle Sándor, 2001.06.08.
Kezdjük az ismerkedést a FFB-on való kommunikáció fizikai szintjével!
A FFB-on a terepi eszközök 2 vezetéken, (sodrott, árnyékolt érpáron) villamos szempontból
párhuzamosan kapcsolva csücsülnek. (1. ábra:)

A helyzet hasonlatos a HART multidrop-jához. (2. ábra)

A két rendszer kommunikációja eltérő, ezért a HART-os távadó nem köthető a FFB-ra, a
FFB távadó nem képes HART-osként viselkedni.
Mik az azonosságok?
- Az eszközök kétvezetékesek
- Nincs busz redundancia
- DC táplálás, a buszon keresztül
- A kommunikáció tisztán digitális
- Távkalibrálás, távdiagnosztika
Mik a különbségek:
- A HART master-slave, a FFB peer to peer elvű (azonnal ismertetjük)
- A HART 9.600 Kbps sebességű, a FFB 31.25 Kbps.
- A HART max. 15 eszközt tud egy érpáron, a FFB 32-t.
- A HART-nál nincs kontroll a terepi eszközben, FFB-nél lehet.
- A HART távadó 4 mA-t fogyaszt multidrop-ban, a FFB-os minimum 10-et.
A FFB kommunikáció:
A legnagyobb újdonsága a FFB-nak, hogy a buszra kötött eszközök egymással is képesek
kommunikálni (peer to peer):
Szabályzókör a FFB-on
A szelep pozícionálóba be van ültetve a PID (mint PID.hu) szabályozó algoritmus,
és rendszeres időközönként képes megkérdezni a távadótól a nyomást. Tehát a szabályozáshoz
első közelítésben nem kell PLC, DCS, illetve másféle irányító rendszer. (Később látni fogjuk,
a helyzet nem ilyen egyszerű.)
Azon - egyszerűbb - szabályzó algoritmusokat, melyeket eddig a PLC-ben, DCS-ben futtatunk,
FFB esetén a terepi eszközökben is futtathatjuk.
Sokaknak feltűnik a FFB eszközök viszonylag nagy, 10 mA-t meghaladó fogyasztása. Ennek okai
a következők:
1. Zavarvédettség:
Mivel a FFB ipari környezetben kell hogy működjön, nagy EM és RF zavarvédettséget kell
biztosítania. Ennek egyik módja, hogy az impedanciákat alacsonyra, a jelszinteket
nagyra méretezzük.
2. Kommunikáció elve:
A FFB-os eszközök áramfelvételük modulálásával kommunikálnak. Nézzük ezt részletesebben:

A legfontosabb ezen a képen az, hogy az eszközöket nem a FFB kártya, hanem külön tápegység
látja el energiával.
Fontos észrevenni a busz két végét lezáró RC-tagokat is. Ezekre a 31.25 Kbps sebesség
miatt feltétlenül szükség van.
A tápegységnél igen fontos, hogy nagy frekvenciásan áramgenerátoros jellegről van szó.
Ezt azért kell
hangsúlyozni, mert ha feszültséggenerátorral (pl. egy akkumulátor) táplálnánk, a távadó
hiába modulálná áramfelvételét, a busz feszültsége fix maradna, a többi eszköz semmi jelet
nem látna. (A buszvezeték ellenállásán eső apróságtól eltekintve.) A FFB megtáplálására
ezért FFB kompatibilis tápellátást használjunk!
Mekkora a jelszint?
A FFB ajánlása szerint az eszközök 15...20 mApp modulációt alkalmaznak, eszerint - a
lezáró impedanciákat figyelembe véve - a buszon 0.75...1 Vpp nagyságú jelek
keletkeznek.
Ezek után érthető, miért olyan magas (min. 10 mA) egy FFB távadó áramfelvétele. Ha a nyugalmi
áramfelvétel alacsonyabb lenne, az eszköz képtelen lenne a szükséges amplitudójú jelet
generálni, a jel "beverné a fejét" a 0 mA-be. (4. ábra:)
Kék: normál, Piros: sajnos nem lehet...
Busz tervezési kihatások:
A FFB-os távadók jellemző minimális üzemi kapocsfeszültsége 9V. A busz tervezésekor mindig
számítani kell az egyes távadókig eljutó feszültséget. A számításnál figyelembe kell
venni az alkalmazott tápegység paramétereit, a kábel fajlagos ellenállását és hosszát,
a buszra kötött eszközök max. áramfelvételét. A többi már Ohm és Kirchoff törvényei
szerint számítható. Hamar rájöhetünk, hogy szabálytalan topológia (Az élet legtöbbször
ilyet kíván...)és több bekötött eszköz esetén ez eléggé számolásigényes feladat. Az élet
megkönnyítésére több cég kínál ezt a számítást elvégző szoftvert. Érdemes ennek
utána járni.
Gyújtószikra mentesség és FFB:
Robbanásveszélyes környezetben üzemelő villamos áramkörök védelmi módja a gyújtószikramentes
védelem (EEx i). Ez azt jelenti, hogy a veszélyes térbe kijutó energiát annyira
korlátozzuk, hogy ott gyújtóképes energiájú szikra ne keletkezhessen.
Ennek megvalósítási módja a tápegység üresjárási feszültségének és rövidzárási áramának
korlátozása nagy biztonságú áramköri megoldásokkal.
Az általam ismert EEx i leválasztók (melyek FFB kompatibilisek) a kimenő áramukat
80 mA-ben maximálják. Mivel egy FFB távadó nyugalmi áramfelvétele min. 10 mA, de
kommunikáció alatt 20 mA-es csúcsokat igényel, látható, hogy az egy gyszm. leválasztóra
köthető FFB eszközök száma igen korlátozott. (kb. 4..7 db.)
További megszorítást okoz az EEx i leválasztó belső ellenállása, ugyanis emiatt
csak rövidebb kábel alkalmazható, mint normál esetben. (Hosszabb kábel-nagyobb feszültség esés)
Fentiek miatt a robbanásveszélyes térségekben üzemelő FFB esetén érdemes lehet meggondolni
nyomásálló tokozású terepi eszközök és normál tápegység alkalmazását.
E módszer előnye, hogy normális mennyiségű eszközt köthetünk egy buszra, hátránya, hogy a
nyomásálló tokozású eszközöket feszültség alatt felnyitni tilos. Ez a karbantartást, cserét
nehezíti. Nyomásálló tokozás választása esetén az összes elosztó, elágazás RB-s kivitelű
kell hogy legyen!
A mai napi üzenet röviden összefoglalva: A FFB sok értéket nyújt, de ne vegyük túlzottan
komolyan az amerikai "plug and play" szlogent. Érteni kell ehhez is.
|