Foundation Fieldbus alapfokon - 5. rész
Füle Sándor, 2001.01.07.
A menüsorunk "Tananyag" gombjára kattintva megtalálhatja korábbi, fildbuszos ismeretterjesztő cikksorozatunk első 4 részét, ez itt egy folyatatás...
Több eszközt a buszra!
Az FFB alkalmazások terjedésének egyik lényeges korlátja az egy H1 szegmensre fűzhető gyújtószikramentes eszközök alacsony száma. A piacon ma már számos olyan eszköz, alrendszer kapható, melynek segítségével e szám növelhető. A gyártók általában nem a működési elv megértetésére fókuszálnak honlapjukon, ezért jelen cikkünkben röviden áttekintjük a különböző gyártók által kínált megoldásokat.
1. módszer: Köss több buszt párhuzamosan!
Amint a jobboldali ábrán is látható, a megoldás lényege az, hogy a szegmens gerinckábelében nem egyetlen gyszm. érpár fut, hanem kettő vagy több, ezáltal a növelve a max. áramerősséget. Technikailag nem bonyolult a megoldás, és annyi megtakarítást eredményez, hogy kevesebb fildbusz-kártya kell a belső oldalon. Persze időtartományban nő a buszterhelés, azaz növelni kell a ciklusidőket. A párhuzamos gerinc elejére és végére szerelendő speciális "dobozkák" a megtakarításokat tovább csökkentik.
2. módszer: Nem gyszm. gerinc
Ha a gerinckábel védelmi módjául nem gyújtószikramentességet alkalmazunk, nagy energiát szállíthatunk rajta. Ebben az esetben viszont a "kinti" végén EEx e vagy EEx d kivitelű elektronikus elosztó(k), leválasztó(k) válnak szükségessé. Az 1. módszerhez képest tovább nőtt a felköthető terepi eszközök száma, és a busz tovább lassul... A komponensek nem olcsók - ezt inkább már egy komplett alrendszernek nevezhetjük - de ha a sebesség nem kritikus, ez egy jó megoldás lehet.
3. megoldás: Kihelyezett I/O
A legkomolyabb megoldás. És persze a legdrágább. Előnye, hogy a gerinc (Itt inkább hívjuk busznak) kábelen a nagy az átviteli sebesség (Ethernet ill. RS485), így gyors a rendszer. A komolyabb kihelyezett I/O-kra nem csak ffb távadókat köthetünk, hanem HART, analóg és kétállapotú eszközöket is. Ha e módszer mellett döntünk, átgondolhatjuk, mely köröknél van valóban szükség ffb műszerre (digitális adatátvitel = nagyobb pontosság), és hol elegendő az egyszerűbb (olcsóbb) 4..20mA-es megoldás.
Sajnos a piacon még nem sok olyan remote I/O kapható, mely képes FFB eszközöket fogadni (így az áruk még elég borsos), de várható terjedésük. Kaphatóak már olyan kis interfészek is, melyek egy vagy több ffb H1 szegmenst képesek Modbus-ra kapcsolni.
Triviális megoldás: EEx d terepi eszközök
Ne feledkezzünk meg az első kiépített rendszerekről, ahol a nyomásálló tokozású terepi eszközökkel teljesen kihasználhattuk a busz kínálta elvi eszközszámot. A megoldás egyetlen hátránya az, hogy a távadókat csak folyamatos helyszíni gázszennyezettség-ellenőrzés mellett szabad feszültség alatt felnyitni. Felmerül azonban a kérdés: Miért kellene felnyitni? Ezeket a műszereket a központból diagnosztizáljuk, a sorkapocshoz csak akkor nyúlunk, ha elromlott. Ez pedig - jó minőségű és jól kiválasztott műszereknél - nem gyakori. Vagy mégis? :o)
|