home our vendors about us contacts knowledge base english


Szabályozó szelepek tömörzárása

Füle Sándor, 2001.11.18.


Az Industria-n járva egy üzemeltető elpanaszolta, hogy drágán vett szabályozó szelepei nem zárnak rendesen. A beszélgetés során kiderült, nem igazán hajlandó elfogadni, hogy egy drága szelep rosszabbul zárjon mint egy tolózár vagy gömbcsap.

Hogy legyen viszonyítási alap ilyen esetekben, kivonatoltam az ANSI B16.104-1976 szabvány vonatkozó oldalait. Eszerint:

A szabályozó szelepeket tömörzárási képesség szerint hat osztályba soroljuk, az egyes a leggyengébb, a hatos a legjobb tömörzáró. A besorolás az új és használt szelepekre egyaránt vonatkozik.

Class I:
Az eszközt nem kell tesztelni, nincsenek min-max értékek, a felhasználó ezt köteles elfogadni.

Class II:
Maximális szivárgás: A névleges áteresztő képesség 0.5%-a. Ez igen nagy érték!
Tesztelő közeg: Víz vagy levegő, 10...52 fokC.
Tesztelő nyomás: A méretezett maximális nyomásesés a szelepen, de max. 4.2 bar (műszerlevegő).
Teszt módszer: A lezárást a hajtás maximális nyomatékával lehet végezni.

Class III:
Maximális szivárgás: A névleges áteresztő képesség 0.1%-a.
A többi sor Class II-vel egyezik.
Ezek az átlagos szelepek. Ezen elvárást mind csúszó- mind forgószáras szelepekkel könnyű teljesíteni.

Class IV:
Maximális szivárgás: A névleges áteresztő képesség 0.01%-a.
A többi sor Class II-vel egyezik.
Mint látható, itt kezdődnek a kemény feltételek. Ha egy szelepre ezt írja elő a tervező, a szelep üzemeltetése se lesz olcsó. (A gyakori diagnosztika, karbantartás miatt...)

Class V:
Maximális szivárgás: 0.007*karimaméret*max dP [ml/perc]
A karima coll-ban, a dP bar-ban értendő.
Teszt nyomás: min. 7 bar, max. a szelep nyomásfokozata.
Teszt módszer: A szelepet légmentesen fel kell tölteni vízzel, és csak a hajtás üzemi nyomatékával szabad lezárni. Meg kell várni, míg a szivárgás mennyisége stabilizálódik.

Class VI:
Maximális szivárgás: Szivárgásmérőt kell a szelep kilépő karimájára szerelni. Ez a következő legyen:
6 mm-es csőből hajtani kell egy pipát, melynek szárát a szelepre csövezzük, a vége pedig függőlegesen felfelé néz. A pipát 20 cm mélyen egy vödör vízbe merítjük. A tömörzárást levegővel, vagy nitrogénnel vizsgáljuk a pipából felszálló buborékok száma szerint:

Karima (mm)
25
38
51
64
78
102
152
203
Buborék/perc
1
2
3
4
6
11
27
45

Teszt nyomás: A szelepre megengedett dP, de max. 4 bar (műszerlevegő).
Lezáró nyomaték: A hajtás üzemi nyomatéka.


Megjegyzések:
- Professzionális felhasználók ajánlatkéréseikben mindig szerepeltetik a megkívánt tömörzárást.
- Nem tudok e tárgyban érvényes magyar szabványról. Ha Ön igen, kérem értesítsen.